مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شفت گفت: شهرستان شفت ۱۴هزار و 336 هکتار اراضی شالیزاری دارد که 85 دستگاه کمباین کار برداشت این محصول را در سطح 11 هزار هکتار انجام میدهد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، محمدرضا یوسف نژاد افزود: مشکلات فنی کمباینها در زمان برداشت در مزرعه قابل رفع نبوده و لازم است در زمان بازسازی کمباین ها، عملیات معاینه فنی صورت گیرد.
وی با تاکید بر ضرورت معاینه فنی کمباینهای برداشت برنج افزود: انجام معاینه فنی و اطمیـنان از سلامت قطعات ادوات کشاورزی و کمباینهای برداشت محصولات، نقش قابل ملاحظهای در تسریع برداشت محصول، جلوگیری از کاهش کیفیت و شکستگی دانهها در مراحل برداشت داشته و از دلایل مهم افزایش ضریب تبدیل شلتوک است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شفت تصریح کرد: سلامت کمباین برداشت برنج موجب کاهش دانههای شکسته، افزایش عملکرد محصول اصلی و سود اقتصادی بیشتر به کشاورزان شده و در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است.
یوسف نژاد ادامه داد: ریزش قبل از برداشت، دانههای کوبیده نشده یا جدا نشده از خوشه در خرمنکوب، دانههای شکسته و پوست کنده در خرمنکوب، ریزش دانههای سالم همراه باد و ریزش دانه از بدنه کمباین در معاینه فنی مورد بررسی، کنترل و بازبینی قرار میگیرد.
مدیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: درصد قابل توجهی از مشکلات فنی کمباینها در زمان برداشت در مزرعه قابل رفع نبوده و لازم است در زمان بازسازی کمباین ها، عملیات معاینه فنی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: در جریان اجرای این طرح، کمباینها بازدید و اشکالات فنی هر کمباین به صاحب آن متذکر و نسبت به رفع عیب اقدام و سپس کارت معاینه فنی صادر میشود
یوسف نژاد خاطرنشان کرد: دریافت سوخت در ازای ارائه کارت معاینه فنی خواهد بود و اتحادیه کمباین داران موظف است پس از انجام معاینه فنی برچسب الصاق و کارت معاینه فنی برای همان کمباین صادر کند و سوخت کمباین بر اساس سهمیه هر روستا در اختیار کمباین داران قرار دهد.