• امروز: 1403/02/22
  • آخرین بروزرسانی: 1403/02/22

سئوالات متداول خدمات بخش امور دام وطیور

۱- مراحل واردات دام و مواد ژنی( اسپرم و جنین) چگونه است؟

ضوابط و دستورالعمل فنی واردات و صادرات دام و مواد ژنی در سایت مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی به نشانی (abc.org.ir) بارگذاری گردیده که شامل مشخصات متقاضیان وارد کننده، ضوابط عمومی ومدارک مورد نیاز و ضوابط اختصاصی می باشد.

گردش کار: بعد از تکمیل شدن پرونده و ارائه مدارک مورد نیاز از سوی متقاضی (آپلود مدارک در سامانه واردات مواد ژنی ) مشخصات فنی دام و مواد ژنی توسط کمیته فنی صادرات و واردات مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه نهایی به کمیته واردات، صادرات ارجاع و در نهایت در صورت تائید منجر به صدور مجوز (واردات یا صادرات) می گردد. سپس متقاضی مجوز و سایر مدارک لازم را در سامانه تجارت آپلود نموده و به مرکز اصلاح نژاد دام بهبود تولیدات دامی ارجاع می نماید و کمیته مدارک و مجوز صادر شده را بررسی نموده و در صورت مطابقت، تائید می نماید. پس از ورود مواد ژنی و دام زنده در محل قرنطینه مورد بازدید قرار گرفته و با انجام آزمایشات وتائید کیفیت ، مجوز توزیع صادر می گردد.

۲- صدور مجوز واردات و صادرات دام و مواد ژنی از وظایف کدام ارگان میباشد؟

طبق تبصره ۱ ماده ۱۰ قانون نظام جامع دامپروری " کلیة اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی، تعاونی و خصوصی، برای واردات و یا صادرات این موارد، موظف به اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی می باشند."

۳- متولی هویت گذاری و صدور شناسنامه اسب کدام ارگان می باشد ؟

طبق قانون نظام جامع دامپروری و اختصاصا مواد ۱۰، ۱۷ و۱۸ همچنین طبق ماده ۲ آئین نامه اجرائی ماده ۱۰ قانون مذکور، مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشورموظف است نسبت به شناسایی و ثبت منابع و مواد ژنتیکی دام موجود در کشور با رعایت مقررات مربوط در سطوح داخلی و بین‌المللی اقدام نماید. مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی موظف به صدور شناسه و شناسنامه دام بر اساس اولویت‌های تعیین شده از سوی وزارت می‌باشد. نصب میکروچیپ، هویت گذاری، نمونه برداری و انجام آزمایشات، و صدور شناسنامه دام منجمله اسب از وظایف و تکالیف وزارت جهاد کشاورزی می باشد.

۴- صدور کارت سیلمی و برگه کشش اسب وظیفه کیست؟

تشخیص نژاد، انتخاب سیلمی و صدور کارت سیلمی و برگه کشش از وظایف وزارت جهاد کشاورزی بوده و با تفکیک وظایف توسط مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی و موسسه تحقیقات علوم دامی انجام می گردد.

۵- صدور شناسه دام (میکروچیپ اسب) چگونه می باشد؟

صدور شناسه دام (میکروچیپ در اسب) توسط مرکز و ثبت درخواست میکروچیپ توسط متقاضی (در حال حاضر دسترسی فقط به موسسه تحقیقات علوم دامی داده شده است) از طریق سامانه جامع هویت گذاری دام امکان پذیر می باشد و هرگونه واردات میکروچیپ غیر از طریق فوق غیر قانونی می باشد.

۶- برای گرفتن شناسه یکتای کشاورزی برای دامداری به چه شکل باید عمل کرد؟

الف: دریافت کد اپی معتبر از سازمان دامپزشکی

ب: دریافت کد پستی معتبر از اداره پست ( استعلام از پست)

ج : ثبت اطلاعات دامدار در سامانه هویت ( استعلام اطلاعات دامدار از اداره ثبت )

۷- برای ثبت هویت دامهای یک واحد دامپروری چه باید کرد؟

ثبت اطلاعات هویتی یک دام منوط به دریافت کد شناسه یکتا در سامانه جامع هویت توسط مامور هویت گذار می باشد.

۸- برای انتقال دامهای خریداری شده به چه واحدی باید مراجعه کرد؟

اطلاعات جابجایی دامهای خریداری شده از گله مبدا به مقصد در پنجره واحد توسط سازمان دامپزشکی انجام می شود تا در تمامی مراجع دیگر ( پنجره واحد ، دامپزشکی و سامانه هویت، بازارگاه و ... ) قابل دسترس باشد.

۹- نحوه هویت دار کردن دام زنده به چه صورت است؟

ارجاع به وبسایت مرکز به نشانیwww.abc.org.ir

۱۰- درخواست حذف گله و تولک بری واحدهای مادر گوشتی و تخمگذار

درخواست واصله از معاونت بهبود تولیدات دامی استان؛ در کارگروه نظارت بررسی و نتیجه جهت اعلام به متقاضی به استان مربوطه منعکس می گردد.

۱۱- مراحل درخواست حواله جوجه ریزی به چه صورت است؟

پس از بررسی و هماهنگی توسط انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه و تایید مجری طرح احیای مرغ آرین؛ در دفتر امور طیور، کارنامه فنی واحد مرغ مادر بررسی شده و در صورت تایید، حواله جوجه ریزی صادر می شود.

۱۲- شرایط عدم تخصیص یا کمبود نهاده گوشتی ، تخمگذار و سایر ماکیان چگونه است؟

درصورت نیاز، تاریخ و میزان جوجه ریزی در سامانه سماصط مورد بررسی قرار گرفته و به میز خدمت سامانه بازارگاه و دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام ارجاع می گردد.

۱۳- مسائل و مشکلات مرتبط با سامانه سماصط را چگونه می توان حل کرد؟

پس از بررسی و رسیدگی، در سامانه اصلاح و یا برای اقدام، با راهبر سامانه مدیرعامل گروه پرتو بیتا جهت اقدام مکاتبه می گردد.

۱۴- پیگیری مشکلات صدور کارت شناسایی دامداری روستایی و غیرصنعتی توسط کدام سازمان انجام می‏شود؟

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

۱۵- برای اخذ شناسنامه زنبورداری با چند کلنی زنبورعسل می توان اقدام کرد؟ آیا تسهیلات برای فعالیت زنبورداری داده می شود؟

حداقل ۴۰ کندوی مدرن یا ۶۰ کندوی سنتی ـ تسهیلات به زنبوردار دارای شناسنامه زنبورداری معتبر برای توسعه کمی و کیفی داده می شود.

۱۶- اخذ مجوز پرورش ملکه نیاز به مالکیت زمین دارد ؟ متراژ زمین مورد نیاز چه مقدار باید باشد؟

۱ ـ ارائه اجاره نامه رسمی در اراضی غیرملی برای احداث مجوز ایستگاه پرورش زنبورعسل بلامانع می باشد (مطابق قانون) ۲ ـ حداقل زمین مورد نیاز برای احداث ایستگاه پرورش ملکه زنبورعسل با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ ملکه، ۴ هزار متر مربع زمین لازم است (به ازای هر ۱۰۰۰ ملکه اضافه بر ظرفیت ، ۵۰درصد بر زمین جهت استقرار زنبورستان افزوده می شود ).

۱۷- برای پرورش هر جعبه تخم نوغان چند اصله درخت توت اصلاح شده مورد نیاز است؟

برای پرورش هر جعبه تخم نوغان۱۵۰ تا ۲۰۰ اصله نهال توت اصلاح شده و به عبارتی برای پرورش یک جعبه تخم نوغان ۱۰۰۰ کیلوگرم برگ با شاخه مورد نیاز می باشد.

۱۸- برای پرورش هر جعبه تخم نوغان چه مساحتی ( تلنبار) مورد نیاز می باشد؟

۲۵ متر مربع فضای مفید مورد نیاز است.

۱۹- میزان درآمد حاصل از پرورش هر جعبه تخم نوغان چقدر می باشد؟

براساس قیمت پیله هر سال متغیر است . با قیمت سال ۱۴۰۰ بصورت ناخالص حدود ۵۰ میلیون ریال

۲۰- نهال توت اصلاح شده و تخم نوغان هیبرید چه زمانی توزیع می گردد؟

نهال توت در ماههای بهمن و اسفند هر سال و تخم نوغان بسته به شرایط آب و هوایی مناطق معمولاً در مناطق گرم از اواخر اسفند و در شرایط دمایی معتدل مثل استانهای گیلان و مازندران از ماه اردیبهشت توزیع می گردد و در مناطق سردسیری اواسط خرداد ماه ادامه می یابد.

۲۱- هر جعبه تخم نوغان هیبرید و هر کیلو پیله تر ابریشم و هر نهال اصلاح شده توت چه قیمتی دارد؟

طی سالهای اخیر نهال توت اصلاح شده رایگان بوده هر جعبه تخم نوغان هیبرید با یارانه دولتی در سال جاری ۱۵۰,۰۰۰ ریال و بهای هر کیلو پیله تر بصورت توافقی بین ۱,۴۰۰,۰۰۰ ریال تا ۱,۵۰۰,۰۰۰ ریال بوده است.

۲۲- نحوه دریافت تسهیلات نوغانداران چگونه است؟

درصورت تخصیص اعتبار به زیربخش نوغانداری پس از معرفی نوغانداران به بانکهای عامل قابل پرداخت خواهد بود که میزان آن در هر سال متغیر می باشد.