• امروز: 1403/07/06
  • آخرین بروزرسانی: 1403/07/05
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد  پیش بینی برداشت ۲۶ هزار تنی زیتون

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد پیش بینی برداشت ۲۶ هزار تنی زیتون

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به شرایط باغات، سال آور محصول زیتون بوده و پیش‌بینی میشود بیش از ۲۶ هزار تن زیتون از باغات استان به ارزش ۱۳۰۰ میلیارد تومان برداشت شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، صالح محمدی، گیلان را یکی از قدیمیترین خاستگاههای پرورش زیتون در کشور دانست و اظهار کرد: دانش فنی کاشت نهال و بهرهبرداری و فرآوری محصولات زیتون از استان گیلان به سایر نقاط کشور رفته است.

وی با بیان اینکه در راستای سیاستهای نظام بعد از پیروزی انقلاب مبنی بر افزایش اتکای تولید روغن به داخل، افزود: برنامه گسترش باغات زیتون در دستور کار دولتها قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان این استان را دارای ۹۷۲۱ هکتار باغات زیتون دانست و تصریح کرد: ۸۹۰۰ هکتار از باغات زیتون استان بارده هستند؛ با توجه به شرایط باغات، سال آور محصول زیتون بوده و پیشبینی میشود بیش از ۲۶ هزار تن زیتون از باغات استان به ارزش ۱۳۰۰ میلیارد تومان برداشت شود.

محمدی با بیان اینکه ۲۲ هزار باغدار گیلانی در حرفه زیتونکاری مشغول فعالیت هستند، گفت: زیتون از فرصتهای ناب سرمایهگذاری در استان بوده؛ کشت این محصول در مناطقی که دارای حداقل منابع تغذیه و رطوبت است، میتواند به سبز نگه داشتن جغرافیا کمک کند.

وی زیتون را یکی از محصولات با ارزش و راهبردی استان دانست و تاکید کرد: ۱۰۰ واحد فرآوری کنسرو زیتون و ۱۰ واحد روغنکشی با ظرفیت ۲۶ هزار تن در سال داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به حمایت این سازمان از سرمایهگذاران در حوزه تکمیل زنجیره ارزش زیتون، عنوان کرد: در صورت تامین منابع آب، در بخش احداث باغات نیز شاهد تخصیص اعتبارات مصوب جهت پرداخت تسهیلات در اراضی شیبدار هستیم.

وی همچنین از هماهنگی با سازمان انرژی اتمی جهت مبارزه با آفت مگس زیتون از طریق نرعقیمی با هدف کاهش جمعیت این آفت خبر داد و بیان کرد: از تکنیکهای هستهای در راستای افزایش بهرهوری باغات نیز کمک میگیریم.