• امروز: 1403/07/06
  • آخرین بروزرسانی: 1403/07/05
افتتاح فاز نخست تصفیه خانه فاضلاب شرکت کشت و صنعت و دامپروری صنایع شیر ایران (پگاه گیلان)

افتتاح فاز نخست تصفیه خانه فاضلاب شرکت کشت و صنعت و دامپروری صنایع شیر ایران (پگاه گیلان)

 با حضور مدیرکل بازرسی استان پیش از ظهر امروز فاز نخست تصفیه خانه فاضلاب شرکت کشت و صنعت و دامپروری صنایع شیر ایران (پگاه گیلان)در روستای سیاه اسطلخ رشت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، مشاور رئیس سازمان و رئیس گروه محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری سازمان جهاد کشاورزی در حاشیه این مراسم گفت: تصفیه فاضلاب اقدامی جهت پیشگیری از چالش های زیست محیطی است و نشخوارکنندگان به دلیل سیستم گوارشی ویژه با تولید گاز گلخانه‌ای متان نقش موثر در پدیده گرمایش جهانی دارند و بالغ بر ۲۰ درصد گاز متان از این طریق و خارج از فعالیت های انسانی تولید می شود.

لیلا بذرکار خطیبانی افزود: اگرچه توسعه دامپروری از حالت سنتی و پراکنده به حالت مجتمع های متمرکز صنعتی و مدرن مزایای قابل توجهی داشته و ضمن افزایش میزان تولید، کیفیت تولیدات نیز ارتقا می یابد لیکن بوی نامطبوع پسماندهای دامی و تاثیر آن بر عناصر حیات (آب و هوا و خاک) انکار ناپذیر است و تصفیه فاضلاب راهکاری مناسب برای برون رفت از این معضل است.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: بالا بودن غلظت مواد آلی نیز در پسماندهای دامی از چالش های پیش روست که با ورود به اکوسیستم های آبی باعث کاهش اکسیژن محلول در آب و مرگ آبزیان شده و تصفیه فاضلاب مجتمع های دامپروری منجر به کاهش غلظت مواد آلی می‌شود.

بذرکار در پایان تصریح کرد: موضوعات مرتبط با سلامت و بهداشت محیط در کمیته های طرح ایمنی آب WSP و طرح ایمنی فاضلاب SSP به دبیری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و با حضور نمایندگان استانداری، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب، محیط زیست و آب منطقه ای مورد بررسی قرار می گیرد.