• امروز: 1403/02/07
  • آخرین بروزرسانی: 1403/02/06
برنج مهم‌ترین محصول استراتژیک گیلان

برنج مهم‌ترین محصول استراتژیک گیلان

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برنج مهم ترین محصول استراتژیک گیلان است و جایگاه دوم تولید این محصول استراتژیک را در کشور به خود اختصاص داده است
مهندس الماسی با بیان اینکه گیلان 317 هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد،گفت: این استان با فراهم کردن زیرساخت‌ها و همت بهره‌‌برداران بخش کشاورزی در 40 سال گذشته، توانسته در تولید محصولاتی مانند چای، بادام زمینی، فندق، گل گاوزبان، پیله تر کرم ابریشم و کیوی مقام اول کشور را به خود اختصاص دهد
وی افزود: گیلان در تولید برنج رتبه دوم و در تولید زیتون هم رتبه سوم کشور را از آن خود کرده است
مهندس الماسی با بیان اینکه گیلان، پنجمین تولید کننده مرکبات در کشور است،ادامه داد: از 423 هزار هکتار شالیزار و باغ کشاورزی گیلان، سالانه حدود 2 میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی بدست می‌آید. در این بین سهم تولیدات زراعی 75 درصد و تولیدات باغی هم 25 درصد است

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان برنج را مهم ترین محصول استراتژیک گیلان عنوان کرد و گفت: در دهه‌های اخیر توسعه مکانیزاسیون، اجرای طرح یکپارچه‌سازی شالیزارها و استفاده از ارقام پرمحصول باعث شده این استان با تولید سالانه 750 هزار تن برنج سفید، همچنان جایگاه دوم تولید این محصول استراتژیک را در کشور حفظ کند

وی افزود: میزان عملکرد شلتوک برنج در هر هکتار  شالیزار، از یک تن در قبل از انقلاب به 4/5 تن در هر هکتار رسیده است که البته با کشت برخی ارقام پرمحصول حتی می‌توان در هر هکتار 6 تن شلتوک برنج برداشت کرد

مهندس الماسی به باز شدن پای ماشین آلات کشاورزی به شالیزارها و نقش آن در کاهش ضایعات، آسان تر شدن فرآیند تولید و صرفه جویی در وقت و هزینه در 40 سال انقلاب اشاره کرد و گفت:در حال حاضر 63 درصد از مراحل تولید برنج در گیلان ماشینی انجام می‌شود و این استان در این زمینه مقام اول کشور را دارد ؛ این درحالیست که تا پیش از پیروزی انقلاب ، بسیاری از شالیکاران از گاو آهن برای شخم زدن شالیزارهای شان استفاده می‌کردند و بیشتر در فرآیند خرمن کردن برنج، از ماشین آلات کشاورزی کمک می‌گرفتند
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورز گیلان ادامه داد: برای فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی کشاورزان و بالا بردن در آمد آنان، جهاد کشاورزی گیلان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، طرح کشت دوم محصولات، پرورش توام برنج، ماهی و واردک، پرورش ماهیان گرمابی، توسعه دامپروری و همچنین تولید محصولات جانبی ازجمله قارچ، کیوی، گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی و زعفران را به دست گرفته است. به طوری که هم اکنون حدود 90 درصد از بهره برداران این بخش، دست کم به تولید یکی از این محصولات جانبی روی آورده و از اقتصاد تک محصولی فاصله گرفته‌اند

مهندس الماسی با بیان اینکه شالیکاران گیلانی هر سال پس از برداشت برنج بیکار نمی نشینند گفت: شالیکاران استان سالانه حدود 100هزار هکتار از شالیزارهای مستعد را با تولید حدود 300 تن محصول در قالب کشت دوم و پرورش راتون در نیمه دوم سال بهره برداری نموده و از این راه حدود 300 میلیارد تومان درآمد کسب می‌کنند، این درحالیست که پیش از انقلاب، کشت دوم در نیمه دوم سال در شالیزارها انجام نمی شد

وی پرورش راتون و کشت سبزیجات برگی و غده ای، شبدر، گندم، جو، حبوبات و کلزا را از مهم‌ترین محصولاتی دانست که پس از برداشت برنج، در قالب کشت دوم در شالیزارهای گیلان تولید می شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی افزود: با حمایت های مالی در قالب تسهیلات ، توسعه واحدهای صنعتی ، افزایش بهره‌وری، تنوع بخشی به محصولات، اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین و وارد کردن نژاد پرتولید سهم این استان را از تولید سالانه گوشت قرمز به 30 هزار تن و از گوشت طیور هم به 168 هزار تن رسانده ایم ؛ این درحالی است که این میزان تا پیش از پیروزی انقلاب به ترتیب 20 هزار و 17 هزار تن بود. 97/10/30
روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان